فروش انواع حلال مخصوص شستشوی هات ملت

شرکت پات شیمی تولید کننده انواع حلال مخصوص شستشوی هات ملت

در این مطلب قصد داریم تا شما را با محصول حلّال شستشوی چسب هات-ملت، کاربردها و طریقۀ مصرف آن آشنا کنیم. چسب هات-ملت امروزه کاربردهای بسیار متنوّعی در بازارهای گوناگون دارد؛ که از آن جمله می‌توان به دستگاه‌های لیبل‌زن (OPP) اشاره کرد. چسب هات-ملت در دماهای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، و پس از استعمال، به سرعت خشک شده، و در عملکرد بسیاری از دستگاه‌ها ایجاد اختلال می‌کند. چسب هات-ملت با حلّال‌های معمول قابل شستشو نیست، و برای شستشوی آن باید از حلّال‌های ویژۀ شستشوی چسب هات-ملت بهره جست.

 

حلال-هات-ملت-2

 

چسب هات-ملت چیست؟

بسیاری از چسب‌ها بر پایۀ آب هستند، و برای حل‌کردن آن‌ها می‌توان از آب استفاده کرد؛ امّا بسیاری از چسب‌ها نه بر پایۀ آب، بلکه بر پایۀ حلّال‌های آلی هستند.

چسبی که در دستگاه‌های لیبل‌زن مورد استفاده قرار می‌گیرد، پس از مدّتی در دستگاه و نازل آن، خشک شده، و منجر به کاهش شدید کیفیّت عملکرد دستگاه می‌شود.

این چسب که چسب هات-ملت نامیده می‌شود، نوعی چسب solvent-free است. برای شستشوی آن، که لازمۀ حفظ سلامت دستگاه لیبل‌زن است، از حلّال ویژۀ شستشوی چسب هات-ملت استفاده می‌شود.

hot-melt-glue-gun-500x500

چسب‌های هات-ملت، انواعی از چسب solvent-free هستند، که از ترموپلاستیک‌ها ساخته می‌شوند. این چسب‌ها به صورت ذوب‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. چسب‌های هات-ملت در دمایی بین ۱۰۰°C و ۱۸۰°C ذوب می‌شوند. چسب‌های هلت-ملت بهتر از چسب‌های پایه-آب هستند، زیرا نگه‌دارنده‌های بهتری بوده؛ و فرآیند ساخت آن‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری دارد.

شرکت‌های هنکل (Henkel) آلمان و ۳M آمریکا از مهم‌ترین و مشهورترین تولیدکنندگان چسب هات-ملت، و حلّال چسب هات-ملت در جهان هستند.

 

 

چرا چسب‌های هات-ملت بر چسب‌های پایه-حلّال ارجحند؟

چسب‌های پایه-حلّال (solvent-based)، به لحاظ تاریخی، کاربرد گسترده‌ای در خطوط تولید داشته‌اند. این چسب‌ها معمولا پلیمرهای سختی هستند که با استفاده از یک حلّال، حل و نرم می‌شوند. وقتی که این حلّال تبخیر می‌شود، چسب مجدّدا سخت شده، و پیوندی قوی تشکیل می‌دهد.

امروزه، با این وجود، بسیاری از تولیدکنندگان به استفاده از چسب‌های هات-ملت ترموپلاستیک روی آورده‌اند.

 

برتری‌های چسب هات-ملت بر چسب پایه-حلّال

  • توزیع آسان: چسب‌های هات-ملت توسّط یک سیستم توزیع (دیسپنسینگ) هات ملت دستی یا اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. کار با این چسب‌ها ساده و آسان است.
  • همه‌کاره و تطبیق‌پذیر: چسب هات-ملت دارای قابلیّت چسباندن انواع متعدّدی از موادّ متخلخل و نامتخلخل است.
  • سالونت-فری: چون چسب‌های هات ملت solvent-free هستند، کم‌خطرند، نیاز به سیستم تهویۀ خاصی ندارند، و کمتر به محیط زیست آسیب می‌رسانند.

 

چسب هات-ملت چه کاربردها و موارد استفاده‌ای دارد؟

چسب‌های هات-ملت انواع بسیاری دارند. به طور کلّی هات-ملت‌ها به روش اکسترود کردن، غلتاندن، و اسپری‌کردن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. گِرانرَوی (ویسکوزیته) و نقطۀ ذوب بالای چسب‌های هات-ملت، آن‌ها را برای استفاده در مورد موادّ متخلخل و چکّش‌خوار ایده‌آل می‌سازد. HMA از توانایی چسباندن انواع گوناگون مواد، از جمله لاستیک، سرامیک‌ها، فلزّات، پلاستیک‌ها، شیشه، و چوب برخوردار است.

امروزه HMA (چسب‌های هات-ملت) در اقسام و اَشکال گوناگونی در دسترس است، که امکان استفاده از آن در طیف وسیعی از کاربردها در صنایع متفاوت بی‌شماری را فراهم می‌سازد. برای مصرف در پروژه‌های هنری، ساخت گل و گیاه مصنوعی، غالبا میلۀ هات-ملت و تفنگ‌های چسب هات-ملت مورد استفاده قرار می‌گیرند. به منظور استفاده در مصارف صنعتی، چسب به صورت میله‌هایی قطورتر، و تفنگ‌هایی با نرخ ذوب بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. جدا از میله‌های هات-ملت، HMA در شکل‌های دیگری مثل گرانول (granular)، و همچنین به شکل بلوک، به منظور استفاده در دستگاه‌های ذوب فله‌ای، نیز در بازار موجود است. در مصارفی که حجم بالایی از HMA مورد استفاده قرار می‌گیرد، به طور معمول از سیستم‌های پنوماتیکی برای اجرای چسب هات-ملت استفاده می‌شود.

 

شستشوی هات ملت دستگاه لیبل زن

چند نمونه از صنایعی که چسب هات-ملت در آن‌ها استفاده می‌شود:

  • صنعت بسته‌بندی (پکیجینگ)
  • صنعت صحّافی
  • بسته‌بندی پروفیل، سرهم‌بندی محصول، و ساخت لمینیت در صنعت نجّاری
  • پوشک‌، با استفاده از چسب هات-ملت تهیّه می‌شود؛ که مادّۀ بافته‌نشده را هم به پشت پوشک، و هم به قسمت الاستیک آن می‌چسباند.
  • بسیاری از تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی، از چسب هات-ملت بهره می‌برند تا بخش‌های مختلف و سیم‌ها را به هم بچسبانند، یا قطعات دستگاه را عایق‌بندی کرده، و از آن‌ها محافظت کنند.
  • دستگاه لیبل‌زن

دستگاه لیبل‌زن چیست و چسب هات-ملت در آن چه استفاده‌ای دارد؟

دستگاه لیبل‌زن، دستگاهی است که برای امر چاپ لیبل به کار می‌رود. لیبل‌ها امروزه تنوّع و کاربردهای بسیاری دارند؛ مانند امور فروشگاهی و انبارداری و نگهداری و سازمان‌دهی اجناس و اشیا، که این امر، کار را برای صاحبان کسب و کار بسیار سهل و آسان نموده است. به احتمال زیاد، با این پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از مشاغل امروزی مثل ادارات پست، در آینده‌ای نه‌چندان‌دور بدون این چاپگرهای لیبل‌زن دیگر نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند.

حلال هات ملت جهت شستشوی دستگاه لیبل زن

 

در صورت عدم شستشوی دستگاه لیبل‌زن، چه رخ خواهد داد؟

چسب هات-ملتی که در دستگاه لیبل‌زن مورد استفاده قرار می‌گیرد، به دلیل نقطۀ ذوب بالای آن، پس از استفاده به سرعت خشک شده، نازل را مسدود ساخته، و در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد می‌کند.

چگونه می‌توان چسب هات-ملت را حل کرد و شستشو داد؟

چسب هات-ملت، انحلال‌پذیری بالایی در حلّال‌های متداول ندارد. به همین دلیل، برای شستشوی آن از حلّال شستشوی چسب هات-ملت استفاده می‌شود.

حلّال شستشوی چسب هات-ملت ساخت شرکت پات‌شیمی، تنها محصول از این رده در ایران بوده که با فرمولاسیون محصول MELT-O-CLEAN شرکت هنکل آلمان مطابقت دارد؛ و به همین دلیل از کیفیّتی عالی و بی‌همتا برخوردار است، و فاقد بوی نامطبوع است. از دیگر محصولات شرکت پات شیمی میتوان به حلال جت پرینتر و اسپری جت پرینتر اشاره کرد

 

 

46645